Titre : | @BelgiumDefence : Een sociale netwerksitestrategie voor de corporate communicatie van de Belgische Defensie |
Auteurs : | Jeroen Mergan, Auteur ; Ivo Van Lembergen, Directeur de thèse |
Type de document : | Thesis |
Editeur : | Brussels [Belgique] : Royal Military Academy, 2019 |
Article en page(s) : | 147 p. |
Langues: | Néerlandais |
Catégories : |
5.45 Technologie de l'information (équipements) 5.45 Technologie de l'information (équipements) > Communications militaires 5.45 Technologie de l'information (équipements) > Réseaux sociaux |
Tags : | SSMW 154 ; Master's dissertations ; Social networks ; Social networks--Belgium ; Communications, Military ; Information networks ; Social networks--Communications, Military--Belgium |
Résumé : |
“Defensie zoekt sollicitanten voor vijftig paracommando-vacatures in het 3de Bataljon Parachutisten (3Para) te Tielen (Antwerpen)” (Defensie, 2015)
“De Belgische Defensie is blij toe te treden tot de wereldwijde Twitter community #officieel” (Defensie, 2016) “From now on, Belgian Defence goes viral on Instagram. Through this feed our team will give you an inside view of the activities of our men and women around the world.” (Defensie, 2019) Deze drie berichten waren de eerste geschreven acties van Defensie op sociale netwerksites. Het bracht telkens een nieuwe opdracht met zich mee: communiceren via Facebook, Twitter of Instagram. De eerste reacties van het publiek op het Instagrambericht toonden al snel aan dat er behoefte is aan die communicatie op de sociale netwerksites. Reacties zoals “Dit word [sic] episch????❤ ”, “It's about time ????” of “???????????? Can’t wait” spreken voor zich. Maar ook deze reactie op de allereerste tweet van Defensie is veelzeggend: “is @Defensie_BE dan niet al van jullie?”. De vraag werd eenvoudig beantwoord: “Neen defensie_be is niet officieel. Het officiële kanaal van Defensie is @BelgiumDefence. Pas geboren ” “@BelgiumDefence” is daarom de symbolische titel van deze thesis. Het geeft in de eerste plaats aan dat sociale netwerksites een deel moeten vormen van het communicatiesysteem van Defensie. Daarnaast duidt het @-teken aan dat er interactiemogelijkheden zijn met het account. Het zal duidelijk worden in deze thesis dat interactie het voornaamste kenmerk is van een goed beheerd account op een sociale netwerksite. Ten slotte duidt de specifieke schrijfwijze aan dat de sociale media een apart en typisch taalgebruik vereist. |
Promotion : | 154 SSMW |
En ligne : | http://units.mil.intra/sites/UBDef-BUDef/_layouts/DocIdRedir.aspx?ID=UBDEF-6-22001 |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
45 | 355.688 MER B | Thesis | Royal Military Academy | Bibliothèque ERM | Exclu du prêt |