Titre : | Strategische visie van de Royal Belgian Air Cadets |
Auteurs : | Charles Meulewaeter, Auteur ; Philippe Dauwe, Directeur de thèse |
Type de document : | Thesis |
Editeur : | Brussels [Belgique] : Royal Military Academy, 2019 |
Article en page(s) : | 61 p. |
Langues: | Néerlandais |
Catégories : |
6.45 Génie civil, militaire et minier > Politique militaire 6.45 Génie civil, militaire et minier > Politique militaire > Vision stratégique |
Tags : | SSMW 154 ; Master's dissertations ; Military art and science--Belgium ; Military art and science--strategic vision ; Belgium--Military policy |
Résumé : |
De problematiek waarmee de Royal Belgian Air Cadets kampen is reëel en noodzaakt dringende maatregelen. Tot op de dag van vandaag lieten de omstandigheden een gezond financieel beheer niet toe. Hernieuwing van de vloot en infrastructuur zijn gestagneerd om genoeg middelen te vinden voor het dagelijks beheer. Door een groot tekort aan technisch personeel stijgen de onderhoudskosten door een noodgedwongen uitbesteding aan het Service Center van Terlet. Ook op het secretariaat van de Royal Belgian Air Cadets zijn ze onderbemand waardoor er enkel aan dagelijks beheer gedacht kan worden, en dus niet aan het zoeken van een duurzame oplossing. Het verouderen van de vloot en de stijging van de kost aan Prestaties voor Derden van de laatste jaren vergemakkelijkt de zaak niet. Bovendien dalen de subsidies die de organisatie krijgt van Defensie jaarlijks. Hoe langer er gewacht wordt om in te grijpen door o.a. nieuwe middelen of personeelsleden te vinden, hoe duurder het wordt om uit de vicieuze cirkel te komen.
Nochtans hebben de Royal Belgian Air Cadets heel wat te bieden. Zo liggen de slaagpercentages van cadetten in de opleiding voor militair piloot dubbel zo hoog als een niet-cadet. Binnen de opleiding als militair piloot, waar cadetten dus sneller op slagen, is het niet zo dat cadetten pas afvallen in een latere fase van de opleiding, integendeel. We zien een drastisch dalende trend van het aantal geschikte kandidaat-piloten die in aanmerking komen om gerekruteerd te worden als leerling-piloot. Daarentegen meten we een stijging in het aantal cadetten per promotie leerling-piloten. We hebben zelfs bewezen dat Defensie zonder het bestaan van de RBAC een nog groter rekruteringsprobleem zou hebben. Er zullen niet genoeg geschikte kandidaat-leerling-piloten zijn voor de vraag die Defensie heeft. Dit wordt nog eens bevestigd door de rol die de RBAC vervullen. Ze staan in voor het motiveren van de cadetten om een carrière te starten als piloot bij Defensie. Als we vervolgens kijken naar de rentabiliteit van de Royal Belgian Air Cadets merken we dat de investeringen die Defensie doet in de organisatie niet tippen aan de return die ze ervoor terugkrijgen. De Royal Belgian Air Cadets mogen dan 500.000 EUR kosten per jaar aan Defensie, ze zorgen voor een besparing van 3-5 miljoen EUR dankzij de verhoogde slaagpercentages van cadetten in de opleiding als militair piloot. |
Promotion : | 154 SSMW |
En ligne : | http://units.mil.intra/sites/UBDef-BUDef/_layouts/DocIdRedir.aspx?ID=UBDEF-6-22002 |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
44 | 355.033 5 MEU S | Thesis | Royal Military Academy | Bibliothèque ERM | Exclu du prêt |