Terug naar het resultaat van de laatste zoekopdracht | Previous result set | Zoekgeschiedenis raadplegen | New search |
Titel: | Visualisatie van de stroming rond een vleugelprofiel voor een propeller schoep |
Auteurs: | Julie Smeulders, Auteur ; Benoit MARINUS |
Documenttype: | Thesis |
Uitgever : | Brussels [Belgique] : Royal Military Academy, 2018 |
Artikel op pagina: | 73 |
Talen: | Nederlands |
Descriptors : | |
Abstract : |
Doorheen de geschiedenis van aerodynamisch onderzoek is het altijd noodzakelijk geweest om methodes te bedenken om de luchtstroom zichtbaar te maken. Dit laat aan de onderzoekers toe om de algemene aard van de stroming beter te begrijpen alvorens gedetailleerde opmetingen of wiskundige analyses uit te voeren. [1]
Het doel van deze masterproef is nagaan hoe de luchtstroom zich gedraagt rond het profiel NACA 16009 (Cld = 0,3675). Hiervoor zullen we gebruik maken van vijf verschillende methodes waarbij we steeds werken met een luchtstroom met snelheid M = 0,1 en Re = 330 000. Een theoretische/numerieke analyse is een eerste methode die als referentie dient. De andere twee methodes die een referentie zijn, zijn visualisatie door middel van hot-wire en visualisatie door infrarood. Deze laatste twee methodes vormen het onderwerp van een andere masterproef, namelijk die van OLt v/h Vliegwezen Robin VANDENBERGHE. De overige twee methodes, visualisatie door middel van Tufts of een olie-mengsel, vormen het onderwerp van deze masterproef. Eens we de resultaten van de vijf verschillende methodes geanalyseerd hebben voor het profiel, kan men later geleidelijk overschakelen naar het bestuderen van de luchtstroom rond een draaiende propeller. Dan weten we immers welke mogelijkheden de verschillende technieken opleveren. Dit werk is ter ondersteuning van de studie MSP 16/07. Deze studie heeft als doel om de stroming rond een draaiende propeller te visualiseren door middel van verschillende technieken. Deze visualisatie zal helpen om een beter inzicht te krijgen in de driedimensionale stroming rond de propeller. Het eerste hoofdstuk zal een theoretische benadering zijn van de twee verschillende visualisatietechnieken die voor dit werk getest werden. Eerst zal er een algemene uitleg worden gegeven over de visualisatie aan de hand van Tufts en de visualisatie met een olie-mengsel. Vervolgens worden de voor- en nadelen van elke techniek aangehaald. Tot slot zullen er verschillende aandachtspunten voor deze technieken opgesomd worden. In dit eerste hoofdstuk zal het duidelijk worden wat we kunnen verwachten van de verschillende technieken en hoe resultaten zichtbaar kunnen worden. Het tweede hoofdstuk bevat in het kort verschillende aerodynamische principes met hun uitleg. Deze verduidelijking is noodzakelijk om een goede bespreking en interpretatie van de resultaten te kunnen uitvoeren. |
Promotie : | 153 SSMW |
Online : | http://units.mil.intra/sites/UBDef-BUDef/_layouts/DocIdRedir.aspx?ID=UBDEF-6-21861 |
Exemplaren (1)
Barcode | Plaatskenmerk | Documenttype | Locatie | Afdeling | Statuut |
---|---|---|---|---|---|
120295R | RMA Mast SSMW 153/50 | Thesis | Royal Military Academy | Bibliotheek KMS | Uitgesloten van ontlening |