Titre : | imago van de Belgische en Nederlandse Defensie: Een vergelijkende analyse |
Auteurs : | Sam Duytschaever, Auteur ; Philippe Manigart |
Type de document : | Thesis |
Editeur : | Brussels [Belgique] : Royal Military Academy, 2016 |
Article en page(s) : | 92 |
Langues: | Néerlandais |
Catégories : | |
Tags : | SSMW 151 ; Master's dissertations ; Defensie ; België ; Nederland |
Résumé : |
In 2013 werd er op aanvraag van DG Com een imago peiling onder leiding van Prof. Dr.
Manigart Philippe georganiseerd (Manigart, 2014). Ondanks een verbetering van het imago t.o.v. de jaren ’90 bleek het lager te zijn dan dat van de laatste peiling georganiseerd in 2009. Deze daling van het imago zou kunnen liggen aan het feit dat Defensie in het jaar 2013 minder aan bod is gekomen in de media. Het doel van dit onderzoek is tweeledig. Ten eerste zal er getracht worden om volgende hypothese te toetsen: “de daling van het imago in 2013 t.a.v. 2009 was het gevolg van een mindere aanwezigheid van de Belgische Defensie in de media”. Ten tweede zal er onderzocht worden hoe de Belgische Defensie scoort t.a.v. de Nederlandse Defensie op vlak van haar imago. Dit zal gebeuren aan de hand van vijf hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt het theoretische kader van deze masterproef geschetst. Zo zal onder andere het begrip ‘imago’ verklaard worden: wat kan er verstaan worden onder imago en waarom is imago zo belangrijk voor een organisatie? Vervolgens zal er ook uitgelegd worden waarom een goede communicatie en een goede relatie met de media van groot belang zijn voor een militaire organisatie en welke impact het heeft op het imago. Dit zal gebeuren aan de hand van enkele modellen uit het reputatie- en communicatiemanagement. In het tweede hoofdstuk wordt het imago van de Belgische Defensie onder de loep genomen. Hiervoor zal een enquête omtrent het imago van de Belgische Defensie uit 2013 geanalyseerd en vergeleken worden met de resultaten van een enquête uit 2009. In het kader van dit onderzoek zal het accent gelegd worden op drie aspecten: het imago, de attractiviteit en media. Dit zal een duidelijk beeld geven over de punten waar Defensie minder op scoorde tegenover 2009 en waaraan Defensie extra aandacht moet besteden. In het derde hoofdstuk zal er nauwer ingegaan worden op het communicatiebeleid van Defensie. Zaken zoals “wat is het doel van de communicatie?” en “hoe wil Defensie dit doel bereiken?” zullen aangehaald worden. Daarnaast zal er ook een kwantitatieve analyse uitgevoerd worden van de persberichten over Defensie in 2008 en in 2013. Op deze manier was het mogelijk verbanden te leggen die de hypothese staafden. Vervolgens zal in het vierde hoofdstuk het imago van de Nederlandse Defensie onderzocht worden. Ook hier zullen dezelfde aspecten geanalyseerd worden als bij de Belgische Defensie: het imago, de attractiviteit en media. Voor deze analyse werd er gesteund op de resultaten die afkomstig zijn van een imago peiling uit 2015. Aansluitend zullen in het laatste hoofdstuk de resultaten van de Belgische Defensie vergeleken worden met die van de Nederlandse Defensie. Dit teneinde een beeld te creëren over hoe onze Defensie scoort tegenover een Europese bondgenoot. Vervolgens werden er zowel Belgische als Nederlandse Defensie-experts gecontacteerd om de gevonden verschillen te verklaren. Op die manier was het mogelijk om aanbevelingen te doen die de Belgische Defensie zal toelaten haar imago in positieve zin bij te sturen. |
Promotion : | 151 SSMW |
En ligne : | http://units.mil.intra/sites/UBDef-BUDef/_layouts/DocIdRedir.aspx?ID=UBDEF-6-21685 |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
119390R | RMA Mast SSMW 151/71 | Thesis | Royal Military Academy | Bibliothèque ERM | Exclu du prêt |