Titre : | Schrijf Vaardig : Methode met grammaticale opbouw voor anderstaligen |
Auteurs : | Marilene Gathier |
Type de document : | Books |
Editeur : | Muiderberg : Coutinho, 2012 |
Article en page(s) : | 112 p. |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-90-469-0317-9 |
Langues: | Néerlandais |
Index. décimale : | 372.61 |
Tags : | Education--Handbooks, manuals, etc. ; Education--Methodology |
Résumé : |
Schrijf Vaardig is een methode schrijfvaardigheid met een grammaticale opbouw. Met deze methode werken cursisten systematisch aan de opbouw van hun schriftelijke taalvaardigheid en leren zij een brief, een e-mail of een andere tekst te schrijven met zo min mogelijk fouten. Schrijf Vaardig bestaat uit drie delen. Deel 1 en 3 behandelen grammaticale onderwerpen. Dit tweede deel behandelt aspecten van schrijfvaardigheid die niet onder grammatica vallen, zoals adequaatheid, woordgebruik, samenhang en opbouw, tabellen, diagrammen en grafieken, en spelling. Daarnaast bevat dit deel een hoofdstuk met voorbeeldopdrachten bij Staatsexamen I en een hoofdstuk waarin de cursist leert fouten van anderen te verbeteren. Elk hoofdstuk bevat kaders waarin de theorie beknopt wordt besproken. Deze kaders worden afgewisseld met oefeningen, die van gesloten naar open gaan. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een aantal open schrijfopdrachten, waarin de cursist het geleerde toe kan passen. Deel 2 is gericht op cursisten tussen niveau A2 en B2. Omdat dit deel onderwerpen bevat die op beide Staatsexamens beoordeeld worden, is het heel geschikt om naast deel 1 en deel 3 te gebruiken. Via aanvullingen op de website sluit de methode Schrijf Vaardig aan bij de ontwikkelingen van het Staatsexamen NT2. Nieuw: Bij de uitgave Schrijf Vaardig (deel 2 en deel 3) verschijnt begin januari een nieuw hoofdstuk over tekstverzorging. Tekstverzorging is per 1 januari 2013 een nieuw onderdeel bij de opdrachten die je op de computer maakt voor Staatsexamen programma II, schrijfvaardigheid. Voor wie Schrijf Vaardig is gericht op midden- en hoger opgeleide anderstaligen met een afgeronde middelbareschool- of beroepsopleiding. De methode is ook geschikt voor volwassen mbo-studenten (bbl) op niveau 3 of 4 met een anderstalige achtergrond. |