Titre : | Samenwerkend leren : Praktijkboek |
Auteurs : | Sebo Ebbens ; Simon Ettekoven |
Type de document : | Books |
Mention d'édition : | 2de dr |
Editeur : | Groningen : Noordhoff, 2009 |
Article en page(s) : | 1 vol. (223 p.) |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-90-01-30749-3 |
Langues: | Néerlandais |
Index. décimale : | 371.311 |
Tags : | Blended learning (N) ; Groepscommunicatie ; Onderwijs, Coöperatief |
Résumé : | Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen. (wr)Samenwerkend leren vormt samen met Effectief leren in de les en Actief leren een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken. Ze zijn geschreven door Sebo Ebbens en Simon Ettekoven, sinds 1990 actief als nascholers van docenten van primair tot universitair onderwijs. De lespraktijk in de boeken stoelt op hun ervaringen en die van een (zeer) groot aantal docenten. |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
114464R | COST/WP 371 EBB | Book | Royal Military Academy | World Politics | Disponible |