Titre : | Rethinking the university after Bologna : New concepts and practices beyond tradition and the market |
Auteurs : | Ronald Barnett ; Jean-claude Guedon ; Jan Masschelein |
Type de document : | Books |
Editeur : | Antwerpen : UCSIA, 2009 |
Article en page(s) : | 1 vol. (125 p.) |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-90-812697-0-4 |
Langues: | Anglais |
Index. décimale : | 378.1 |
Tags : | Sociology |
Résumé : |
Op 12 en 13 december 2008 organiseerde UCSIA de internationale conferentie "Rethinking the University After Bologna: New Concepts and Practices Beyond Tradition and the Market". Met het einde van het Bologna proces en de Lissabon strategie inzicht (2010) breekt het moment aan om deze ontwikkelingen onder de loep te nemen en te onderzoeken hoe ze een effect hebben op de publieke betekenis van universitair onderwijs en onderzoek. Het programma van de conferentie vertrok vanuit de overtuiging dat er alternatieven bestaan voor een te ver doorgedreven managementaanpak in onderwijs, onderzoek, organisatie en dienstverlening. Deze alternatieven brengen op een of andere manier de publieke rol van de universiteiten op het voorplan. Om dit debat te voeden nodigde UCSIA 4 hoofdsprekers uit die elk hun visie gaven op de toekomst van het hoger onderwijs. Jan Masschelein (professor wijsgerig pedagogiek, K.U.Leuven) had het over de universiteit als onderwerp van publieke aandacht. Hierbij benadrukte hij dat de universiteit de vraag zou moeten proberen te beantwoorden “in wat voor een wereld we willen leven?”. Op die manier kan ze de dagelijkse ratrace vertragen en ruimte creëren voor reflectie. Jean-Claude Guédon (professor aan de Université de Montréal) probeerde de universiteit vorm te geven volgens de principes van het free software model en kwam daarbij uit bij het netwerk model. De derde visie kreeg vorm in de lezing van Ronald Barnett (professor Hoger Onderwijs, University of London). Hij stelde ons het concept voor van de ecological university, een netwerk universiteit die zich actief engageert in de publieke ruimte. In de laatste hoofdlezing waarschuwde Susan Robertson (professor Onderwijssociologie, University of Bristol) ons voor de politieke macht die metaforen hebben. Het vertrekpunt van een mobiliserende metafoor is de inhoud van het project (de toekomst van universiteit) en niet omgekeerd. |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
111677R | COST-WP 378.1 BARN | Book | Royal Military Academy | World Politics | Disponible |