Titre : | Competentie-ontwikkelend onderwijs : Een verkenning |
Auteurs : | Vlaamse onderwijsraad |
Type de document : | Books |
Editeur : | Leuven : Garant, 2008 |
Article en page(s) : | 189 |
ISBN/ISSN/EAN : | 978-90-441-2271-8 |
Langues: | Néerlandais |
Tags : | Onderwijsvernieuwingen--Vlaanderen |
Résumé : | Dit boek gaat terug op een probleemverkenning van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) rond het veelbesproken begrip 'competentie'. Het competentiedenken vindt zijn oorsprong in de wereld van de arbeidsorganisatie en de tewerkstelling. Via competentiegericht onderwijs wil men de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven verkleinen. Aan dit streven zijn echter ook valkuilen verbonden. In een zevental bijdragen belichten experts de problematiek vanuit uiteenlopende invalshoeken. Zo wordt onder meer veel aandacht besteed aan het feit dat competentie-ontwikkelend onderwijs om andere evaluatie-instrumenten vraagt, zoals assessment in plaats van examens. Verder wordt onder andere gesteld dat het om een flexibele onderwijsvorm gaat, met aandacht voor eerder of elders verworven competenties. Het boek sluit af met een synthesetekst en wordt ondersteund met voetnoten, bibliografieën en een verklarende woordenlijst. De auteurs weten de nodige kritische afstand te bewaren tegenover deze onderwijshype, en deze uitgave vormt dan ook een goede basis voor verder debat. Overzichtelijke lay-out met nogal krappe marges |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
111082R | SCGW-PSPS 37.0 VLAA | Book | Royal Military Academy | Sciences du comportement | Disponible |