Résumé :
|
Antoine Van Agtmael studeerde in Yale en is 'chief investment officer' van Emerging Markets Management, een prominent investeringsbedrijf dat gespecialiseerd is in opkomende markten. In dit boek wil hij aantonen hoe multinationals uit landen met opkomende economieën, zoals China, India, Korea en Mexico, de machtsbalans op de wereldmarkten aan het verschuiven zijn. Van Agtmael is een deskundige op dat vlak: zijn vele wereldreizen en bezoeken aan bedrijven in de zgn. 'BRIC-zone' (Brazilië, India, China) staan borg voor informatie uit de eerste hand, die bovendien vaak verbluffend en met overtuiging wordt gebracht. De auteur beschrijft hoe in de opkomende markten door de grenzeloze mondialisering aanvankelijk kleine tweederangsproducenten na veel vallen en opstaan konden uitgroeien tot supermoderne bedrijven, die toppers zijn in hun niche. Terecht voorspelt hij dat de nieuwe Microsoft of McDonalds uit die nieuwe markten zal opkomen. Om dat te illustreren vertelt hij hoe 25 bedrijven (o.a. Cemex, Hyundai, Infosys, Lenovo, Posco, Samsung, Tenaris…) de mondiale top bereikten en hoe andere in dezelfde sectoren en landen het loodje legden. Heel gedetailleerd worden de strategieën beschreven waarmee opkomende bedrijven tot wereldbedrijven konden uitgroeien; hoe ze innoveerden, een merkstrategie uitwerkten, markten bewerkten, niches uitzochten en goedkope hersenkracht mobiliseerden. Tegenover al dit geweld bepleit de auteur niet de angst, maar een creatieve reactie, niet het protectionisme, maar een proactieve houding tegenover mondialisering. Hij formuleert tien investeringsregels, die bij zijn eigen portfolio hun waarde bevestigden en dit vooral voor opkomende bedrijven in de groeilanden. Als bijlage worden nog de financiële profielen van de multinationals gegeven
|